Czy silne emocje zwiększają sprzedaż?

Jak wykorzystać emocje w marketingu?

dodane przez 0 Comments 2 min czytania 757 liczba odsłon

Jak to, co przeżywamy ma wpływ na sprzedaż? Czy będziemy kupować więcej pod wpływem silnych emocji?

Z pewnością emocje wpływają na sprzedaż dużo bardziej niż… ich brak. W przypadku przeżywania silnych reakcji emocjonalnych (tj. euforia, wściekłość), zwykle jesteśmy świadomi rzeczy, zjawisk, czy przeżyć, które je wywołały (np. stłuczka, awans). A skoro jesteśmy świadomi tego, co je wywołało, to emocje te „gorzej będą się transferować” na czynność dokonywania zakupów.

Co innego w przypadku przeżywania „słabszych” emocji. Często nie potrafimy jednoznacznie wskazać tego, co np. poprawiło nam nastój. Nasz mózg jest w takich sytuacjach skłonny przypisać przyczynę podwyższonego nastroju temu, co jest łatwo dostępne „oczywiste” i „pod nosem”, np. rzeczy, do której zakupu się właśnie przymierzamy.

Słabsze stany emocjonalne mają większy wpływ na nasze decyzje zakupowe niż silne emocje.

Łatwo to zaprezentować na przykładzie zakupów stacjonarnych. Rzadko się zdarza, by ktoś po dokonaniu zakupu, wśród powodów, które wpłynęły na jego decyzję wymienił np. aromamarketing. Praktyka zaś jasno wskazuje na to, że za nasz podwyższony nastrój i przyjemną pro-zakupową atmosferę, odpowiada np. celowo rozpylany w sklepie zapach.

Wnioski i rady dla biznesu –  czy silne emocje zwiększają sprzedaż? Jak je wykorzystać w marketingu?

Czy silne emocje zwiększają sprzedaż? Okazuje się, że… często nie. Dlatego planując akcję promocyjną należy pamiętać, że emocje owszem „sprzedają”, niemniej szczególnie te, które nie są zbyt silne.

Dlatego szczególnie korzystnym wydaje się korzystanie z marketingu sensorycznego, który pomaga wzbudzić emocje o słabszym natężeniu.

Biznes online również ma możliwość czerpania z jego możliwości. I o ile aromamarketing w ebiznesie nadal kuleje, o tyle np. odpowiednio dobrane w procesie zakupowym dźwięki i muzyka, mogą pośrednio wpłynąć pozytywnie na wyniki sprzedażowe.

PS. W tym artykule celowo pomijam temat kompulsywnych zakupów, które pomagają obniżyć silne napięcie (jeśli interesuje Cię ta tematyka i chcesz, by taki artykuł również powstał na blogu – napisz to proszę w komentarzu pod spodem).

Interesują Cię konkretne wskazówki dla biznesu? Zajrzyj do:

Źródła

Dariusz Doliński,, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2008.

Subskrybuj, aby nie przegapić posta!

Nuży Cię zaglądanie na bloga w poszukiwaniu nowych wpisów? Skorzystaj z możliwości, by wpisy same trafiały do Ciebie!

Co o tym sądzisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Ten artykuł jeszcze nie ma komentarzy

Poprzedni
Storytelling w e-biznesie – jak zacząć?
Czy silne emocje zwiększają sprzedaż?